Μπλε φως

Οι οθόνες των smart phones, των tablets και των ηλεκτρονικών υπολογιστών, εκπέμπουν το λεγόμενο μπλε φως.

Παρά την πολύ καλή ικανότητα του ματιού να εμποδίζει τις ακτίνες UV να πλησιάζουν τον αμφιβληστροειδή χιτώνα, δεν μπορεί να κάνει το ίδιο και με το μπλε φως, το οποίο περνά μέσα από τον κερατοειδή χιτώνα και τον φακό και φτάνει στον αμφιβληστροειδή. Ο συνολικός αριθμός ωρών έκθεσης στο μπλε φως είναι πολύ σημαντικός, καθώς η επίδρασή του είναι σωρευτική.

Αυτός είναι ο κύριος λόγος, που πολλοί οφθαλμίατροι ανησυχούν για την επίπτωση που μπορεί να έχει η πολύωρη απασχόληση με οθόνες, στην υγεία των ματιών.

Μπλε φως και εγκέφαλος

Η κύρια πηγή μπλε φωτός είναι ο ήλιος και τα σώματά μας είναι προγραμματισμένα να ανταποκρίνονται σε αυτό το φως. Κατά τη διάρκεια της ημέρας, το μπλε φως του ήλιου ενισχύει την προσοχή, τη μνήμη, τα επίπεδα ενέργειας, τις αντιδράσεις και τη συνολική διάθεσή μας. Αποτελεί το μήνυμα της φύσης προς τον εγκέφαλό μας, ότι πρέπει να είμαστε σε εγρήγορση. Ακριβώς για αυτόν τον λόγο, η έλλειψή του είναι η ένδειξη ότι πρέπει να ξεκουραστούμε.

Το πρόβλημα στις μέρες μας είναι ότι περιτριγυριζόμαστε από τεχνητές πηγές μπλε φωτός, γεγονός που δημιουργεί σύγχυση στον εγκέφαλό μας εμποδίζοντάς τον να ξεκουραστεί. Τέτοιες πηγές είναι τα φώτα LED, οι λάμπες φθορισμού και οι οθόνες ηλεκτρονικών συσκευών όπως κινητά, tablet, υπολογιστές.

Μπλε φως και μάτια

Επιστήμονες από το πανεπιστήμιο του Τολέδο, ανακάλυψαν ότι το μπλε φως που εκπέμπεται από τις οθόνες, είναι πιθανό να οδηγήσει σε εκφυλισμό της ωχράς κηλίδας, μία από τις κύριες αιτίες απώλειας όρασης στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

Μπλε φως και ύπνος

Το μπλε φως καταστέλλει την απελευθέρωση μελατονίνης στον εγκέφαλο, επηρεάζοντας τον ρυθμό του βιολογικού μας ρολογιού. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα κακής ποιότητας ύπνο, το οποίο με τη σειρά του μπορεί να οδηγήσει σε έναν αριθμό αρνητικών επιπτώσεων για την υγεία.

Για να αποφύγετε τις δυσμενείς επιπτώσεις του μπλε φωτός στους κύκλους του ύπνου, θα πρέπει να αποχωριστείτε το κινητό, το tablet και τον υπολογιστή σας τουλάχιστον 2-3 ώρες πριν πέσετε για ύπνο. Αν αυτό σας φαίνεται αδύνατο, υπάρχουν και άλλες επιλογές που μπορούν να σας βοηθήσουν να ελαχιστοποιήσετε τις επιπτώσεις του μπλε φωτός στην υγεία σας:

  • Χρησιμοποιήστε θερμό φωτισμό στο σπίτι σας, κίτρινους LED λαμπτήρες αντί για λευκούς.
  • Τις ώρες που χρησιμοποιείτε ηλεκτρονικές συσκευές που εκπέμπουν μπλε φως, χρησιμοποιήστε γυαλιά με φίλτρα οθόνης.
  • Χρησιμοποιήστε φίλτρα οθόνης, γυαλιά οθόνης ή εφαρμογές που περιορίζουν το μπλε φως. Μπορεί τα χρώματα να υπόκεινται σε ελαφριά αλλοίωση, αλλά προστατεύουν τα μάτια σας, ιδιαίτερα τις νυχτερινές ώρες.

Σε κάθε περίπτωση συμβουλευτείτε τον οφθαλμίατρό σας για να καθορίσει εάν υπάρχει κάποια βλάβη στα μάτια σας και να σας προτείνει τρόπους προστασίας.

ΔΕΙΤΕ ΤΟΝ ΚΑΤΑΛΟΓΟ ΜΑΣ ONLINE